Da jeg er tvangspålagt at betale licens til DR på kr. 2.260 i 2010 , føler jeg også , at jeg er i min gode ret til at ytre mig om det produkt jeg så får.
Indledningsvis vil jeg fortælle , at jeg gentagne gange har prøvet at kontakte DR via deres direkte kontakt på deres hjemmeside.
Jeg kontaktede DR den 10. oktober 2009 med forslag til emner DR kunne tage op og belyse på en saglig og seriøs måde , da det var emner der efter min mening blev diskuteret på en forkvaklet og useriøs måde i en stor del af medierne. Jeg fik lynhurtigt en kvittering for det modtagne og 2 dage senere fik jeg en mail hvori jeg fik at vide at DR ville sende det videre til rette person i DR. Den 14. november 2009 sendte jeg en rykker til DR da jeg endnu ikke havde fået en reaktion , jeg har stadig ikke fået nogen reaktion her den 16. januar 2010. Jeg er selvfølgelig klar over , at der skal være plads til en rimelig reaktionstid………men jeg kan ikke undsige mig for at tænke , at DR ikke er interesseret i dialog med deres kunder og dem der betaler deres løn.
Nu må Jyllandsposten og dens læsere derfor holde for , så måske kan man på den måde fremprovokerer en reaktion.
Jeg har betalt licens siden jeg flyttede hjemmefra i 1968 , og har taget hele vejen fra som engageret lytter i halvtredserne og nysgerrig seer fra 1959 i mit barndomshjem. Det er ikke mit budskab , at vi skal vende tilbage til den gammeldags , opdragende og politisk bestemt sendeflade , vi skal selvfølgelig udvikle mediet i takt med tiden ; men går vi nu også i den rigtige retning ?
I min barndom glædede vi børn os til én gang om ugen at kunne hører den søde og rare Inge Aasted
sige ”Godnat til de små” sammen med musen Hannibal , hun blev dog kørt ud på et sidespor og fyret ,da hun ikke ville indbygge skjult pædagogik i hendes udsendelser , men kun underholde.
I fjernsynet kunne vi glæde os over dukkerne ” Rold og Tene ” , en gammel amerikansk film hver anden torsdag og ” Sportsorientering ” én gang om ugen. Dertil kom så lørdagsunderholdningen med ” TV i Tivoli ” og andre underholdningsprogrammer. En stor del af den resterende sendeflade bestod af belærende og oplysende programmer. Dengang blev studieværterne rekrutteret fra lærestanden.
I dag har vi vendt tingene på hovedet , nu er det børn og unge der har erobret sendefladen og det er pludselig blevet en kvalitet i sig selv at være ung og studieværterne bliver rekrutteret fra BZ miljøet eller blandt de lumre og platte stand up komikere. Et enkelt kik på fjernsynsprogramoversigten viser hvordan børn og unge vægtes i dag , de har erobret det meste af dagen og primetime om aftenen.
Hvordan kan det være at DR undervurderer deres lyttere og seere og kun mander sig op til at satse på store produktioner som X Faktor , Talent 20xx , Forbrydelsen og Livvagterne som sendes fredage og søndage , hvor blev lørdagsunderholdningen af , er det nok kun at sende en gammel dansk film for jeg ved ikke hvilken gang og Barnaby igen igen. Hvorfor skal vi have al den sport smidt i hovedet og hvorfor skal ” Vejret ” betragtes som en selvstændig udsendelse hvor vi får alle mulige betragtninger over høj- og lavtryk og deres indflydelse på det kommende vejr.
Vi licensbetalere har gentagne gange fået at vide , at det kun marginalt ville kunne ses på sendefladen , at DR har været så dårlig til at styre prestigeprojekter ( Ørestaden ) at det afstedkom
fyringer blandt medarbejderstaben.
Er der noget jeg har misforstået , når jeg mener at genudsendelserne har nået et uacceptabelt højt niveau samtidig med at informationsniveauet om hvilke udsendelser der er genudsendelser , har nået et bundniveau. Hvis DR ikke orker at skrive et G ved genudsendelse , kan de vel skrive N når det er en ny udsendelse der sendes første gang , dette vil begrænse opgaven markant.
De udsendelser jeg med stor glæde tænker tilbage på i det gamle DR var ” Retten er sat ” af
Von Eyben og Mogens Koktvedgaard og hvor rollerne blev spillet af jurastuderende , de udsendelser kunne skabe debat i medierne og på arbejdspladserne efterfølgende.
Hvor blev ” Fjernsynsteatret ” af ? Det var nok med nutidige øjne er hjælpeløs produktion , her tænker jeg på kulisserne , men hvad pokker Lars Von Trier bliver hyldet som nyskabende når han lader Nicole Kidman gennemspille Amerikas historie helt uden kulisser. Det er jo ordet og ikke kulisserne der betyder noget.
Inden jeg bliver beskyldt for at være reaktionær og bagstræberisk vil jeg skynde mig at
understrege , at det ikke er den gamle monopol sendeflade jeg ønsker tilbage ; men når nu DR
påpeger at de er en public service station med særlige forpligtigelser , må de da have plads til
samfundsrelaterede udsendelser med dybdeborende journalistik og ikke kun agerer mikrofonholdere
for politikere der glider af på nærgående spørgsmål. Jeg tænker ikke på , at vi skal have flere
” Jersild Live ” , hvor den interviewede person hele tiden bliver afbrudt fordi Jersild skal fortælle os ” dumme ” seere hvad det hele drejer sig om.
Jeg tror dog at den grundlæggende fejl i sendefladerne på radio og fjernsyn , er en kraftig undervurdering af deres voksne publikum og en for stor prioritering af børn og unge i mediebilledet.
Jeg har måttet konstaterer ved flere lejligheder ,at jeg med mine 62 år ikke hører til målgruppen på DR da man satser på ungdommen som er de fremtidige kunder.
Fint fint……….men hvorfor sender I stadig opkrævninger til mig på licens , hvorfor ikke sende til jeres kernelyttere og seere ????
Dette indlæg er skrevet fordi jeg ikke ved hvordan man kan kontakte DR og komme i seriøs
dialog med mastodonten…………eller ønskes der i virkeligheden dialog ????